Sám sobě přítelem

Milada LANGFELNEROVÁ

Poruchy trávení

Mezi poruchy trávení můžeme zařadit velké množství potíží – od prostého nechutenství až po závažné choroby zažívacího traktu.digestive-41529_1280

Všechny poruchy trávení můžeme rozdělit na akutní a chronické.

Akutní „bličkou“ nejspíš trpěl v životě každý z nás. Na vině bývá dietní chyba (včetně alkoholu) nebo infekce.

Chronické poruchy trávení se projevují méně razantně, zato trvají déle – týdny, měsíce, roky.

U všech chronických dyspepsií ale platí (podle pojetí psychosomatiky), že jsou důsledkem stavu, kdy „něco špatně trávíme“. A teď nemluvím o potravinách, ale o životních situacích a lidech kolem sebe nebo o neschopnosti „strávit“ nároky všedních dní – o strachu a nejistotě z toho, co hrozného na nás život ještě chystá.

Samostatnou kapitolou jsou těhotenské nevolnosti. Dovedou potrápit, ale i ony brzy skončí a každá maminka ví, že ten mrňousek „stojí za to“ :-) .

Samozřejmě, že to, co jíme a jak to jíme, má ohromný vliv na naše trávení. Nepopírám, že úpravou složení stravy a stylu stravování se můžeme zbavit problémů s trávením (od pálení žáhy, přes průjmy a zácpy až po vředovou chorobu,…). Nicméně kdybychom v sobě neměli onu obavu, že „tohle nedám“, „tohle tedy neskousnu“, nejspíš bychom ani neonemocněli.

Nemoc není náš nepřítel, je to varovná kontrolka. Přátelské poklepání na rameno a varovný pohled našeho organismu vůči nám.

Pojďme se teď podívat na některé poruchy trávení podrobněji

Nechutenství – chuť k jídlu = chuť do života. Staří a nemocní lidé před odchodem ze světa napřed ztratí chuť k jídlu, tím postupně rozvážou pouta s hmotou a pak odejdou do duchovního světa.

Nechutenství je vlastně jistým projevem odpírání si radostí života – většinou z pocitu, že si žádné potěšení nezasloužím.

Pálení žáhy – je důsledkem překyselení žaludku a projevuje se pálením za hrudní kostí. I tady jsou ve většině případů příčinou emoce a to konkrétně strach a obavy, které nás vnitřně spalují.

Nadýmání – nadměrné nadýmání může být spojeno s konzumací některých druhů potravin (cibule, luštěniny,…). Pokud jím trpí člověk „bez příčiny“, jsou nejčastěji na vině játra a především potlačené emoce, které játra „blokují“. Prostě něco zkaženého, smrdutého chce ven :-) .

Více o blokádě jater a především rady jak na ni najdete v eBooku „Na nemoce přes emoce“.

Zácpa – zacpou rozumíme tužší stolici nebo stolici, která odchází méně často než 1x denně. Tedy informace: „Já zácpu nemám, chodím pravidelně 1x za 3 dny“ je nepravdivá, je to zácpa (i když pravidelná :-) ).

Stolicí odcházejí z těla nepotřebné zbytky, vše překonané a nyní už zbytečné. Pokud se v životě nedokážeme rozloučit s minulostí a stále se držíme starých křivd, zakládáme si na zácpu. Totéž platí i pokud schraňujeme majetek a „nepustíme chlup“ (pak nepustíme překonané a zbytečné ze života ani z těla).

Průjem – nejčastější příčinou chronického průjmu je syndrom dráždivého tračníku (SDT). Projevuje se neovladatelnými průjmy kdykoliv a kdekoliv. Lidé mají strach jít nakupovat, do kina, nastoupit do autobusu … a čím větší mají strach, tím větší je pravděpodobnost, že dojde ke katastrofě.

Tímto syndromem trpí podle výzkumů až 20% populace.

Celkově trpí střevními problémy až 50% obyvatel světa – v rozvojových zemích je to pochopitelné (nedostatečná hygiena, špatná kvalita potravin, podvýživa,…), ale v rozvinutých zemích?

Průjem obecně (pokud není důsledkem infekce nebo stravovací chyby) je projevem snahy něčeho se zbavit, něco vypustit ze života.

Že by náš život plný stresu a nervozity byl k …. důvodem rychlejší stolice :-) ?

Gastritida – zánět žaludku. Opět může být akutní (způsobený infekcí nebo dietní chybou) nebo chronický (v důsledku léků nebo stresu). Projevuje se nechutenstvím, zvracením a pálením žáhy. I tady se, u chronických projevů, jedná o dlouhodobé netrávení především v důsledku strachu a obav z budoucnosti, ze všech životních komplkací a příkoří, která nás ještě čekají.

Vředová choroba (žaludek, dvanácterník) – porušení sliznice žaludku a/nebo duodena v důsledku infekce (bakterie helicobacter pylori), nesprávné skladby stravy (ostré, alkohol,…), dlouhodobého užívání některých léků (hlavně na bolest) a především psychického napětí. Někdo nebo něco nám prostě tak leží v žaludku a tak se nám nedaří to strávit (tělo dostane mentální pokyn ke zvýšené produkci trávících kyselin), že dojde k poškození vlastní sliznice a vzniku vředu.

Hemoroidy – „křečové žíly“ v konečníku zhoršované zácpou. Projevují se krvácením po stolici (především po tuhé stolici) v podobě jasné krve. Krev je čarvená, protože neprošla trávícím traktem a nebyla tedy natrávená. Při objevení se krve ve stolici je dobré vyhledat lékaře, který vyloučí vážnější onemocnění.

Hemoroidy jsou projevem přetížení, vlečení břemene, života „v křeči“ a zároveň obavy pustit toto své břemeno, zbavit se zátěže.

Poruchy příjmu potravy (anorexie, bulimie, obezita) – jsou projevem sebedestrukce, vnitřního neštěstí, nepřijetí sebe sama takového, jaký jsem.

Více se tomuto tématu budeme věnovat v příštím článku.

Jak na problémy?

Akutní poruchy trávení trvají většinou jen krátkou dobu (v řádech hodin až pár dní). Jsou nepříjemné, ale spějí k lepšímu. Když se tělo zbaví všeho, co má jít ven, uleví se mu.

Při úporném zvracení (kdy už není co) pomáhá trocha hořké chuti – lžička fernetu nebo odvar z pelyňku nebo třeba jablečníku.

Pro děti je vhodnější než alkohol coca cola po lžičkách (je velmi sladká, dodá okamžitou energii a zároveň podrážděný žaludek lehce paralyzuje a tím zmírní křeče). 

Revitalizační nápojorange-401822_1280

Vyčerpání a dehydratace z úporného zvracení nebo průjmování můžeme zmírnit „revitalizačním nápojem“ podávaným v malých dávkách, jen po lžičkách (doplní energii a ztracené minerály): do 1 litru vody rozmíchejte 4 lžíce cukru, 1 čajovou lžičku soli a vymačkejte šťávu z velkého grapefruitu (nebo 2 pomerančů). Chuť to není nic moc, ale účinek okamžitý.

Chronické poruchy trávení trvájí déle, ale nejsou natolik dramatické (leckdy si člověk ani hned neuvědomí, že je něco špatně).

Zde nám může pomoci:

  1. Úprava stravování – omlouvám se všem, kteří čekají univerzální jídelníček, který je zbaví zažívacích potíží.

    Nic takového neznám, nic takového neexistuje.

    Internet je plný zaručených jídelníčků, způsobů stravování, které vyléčí i neléčitelnou nemoc, úžasných diet,…

    Pravdou ale zůstává, že lidské trávení je jedinečné.

    Tak, jako neexistují 2 osoby, které mají stejné otisky prstů nebo duhovku, tak neexistují ani jedinci se stejným trávením.

    Dokonce ani vědci nedokáží simulovat v laboratorních podmínkách proces trávení (zvládnou to po žaludek, vstřebávání živin ve střevech však už napodobit nedokáží).

    Tato jedinčnost je také důvodem, proč u někoho zabírá to a u druhého ono.

    Níže uvádím alespoň obecné zásady stravování. Už pouhým jejich dodržováním se můžete zbavit některých poruch trávení, jako je pálení žáhy, nechutenství, nadýmání, zácpa,…

  2. Úprava myšlení – jak už jsem uvedla výše, vycházejí poruchy trávení z postoje, kdy „obtížně trávíme“ chování lidí kolem sebe (vůči nám, vůči sobě samým, vůči sobě navzájem). Je třeba si uvědomit, že za druhé lidi neodpovídáme (maximálně ještě tak rodiče za své nedospělé děti, ale jakmile děti vyrostou, je jejich chování jen jejich věcí).

    Každý z nás nese odpovědnost jen za své vlastní skutky.

    Jestliže se někdo v naší blízkosti chová jinak, než bychom očekávali, je to jeho věc. On není povinný se chovat podle našich představ a za své chování si nese odpovědnost. Na nás je, jak se budeme chovat my (jestli si dokážeme vymezit dostatečný prostor – pokud ne, nejspíš si zaděláváme na poruchy trávení a také na obezitu. Ale to až v dalším článku).

Zásady správného stravování

  1. Jíst v klidu, dobře žvýkat a jídlo si vychutnat

  2. Jíst raději méně a kvalitně

  3. Při jídle se nevěnovat ničemu jinému (TV, PC, obchodní jednání,…)

  4. Jíst 4-5x denně menší porce (ne celý den hladovět a večer se nacpat k prasknutí)

  5. Nejíst po 18. hodině (i vaše trávení si chce odpočinout, vás by také nebavily každodenní přesčasy :-) )

  6. Dodržovat pitný režim (ideálně vaše váha dělená 30)

  7. Nevynechávat snídani – snídaně nastartuje naše trávení, měla by být proto lehce stravitelná, výživná a teplá – ideálně kaše nebo polévka (jogurt a káva není snídaně, je to, jako byste chtěli zatopit pod kotlem a použili mokré, shnilé dřevo)

  8. Omezit přísun syrového ovoce a zeleniny – ovoce trochu během dopoledne, zeleniny klidně hodně, ale raději lehce tepelně upravenou (blanšírovanou, restovanou,…) – teplem se rozruší buněčné stěny a je stravitelnější, nenadýmá

  9. Jíst ode všeho trochu – žádný extrém není dobrý, lidé patří mezi všežravce

  10. Používat selský rozum a nenechat se „zblbnout“ od nikoho (ani ode mě :-) )

A rada na závěr – pokud potíže trvají déle, jsou výrazné nebo nějakým způsobem atypické, neváhejte a navštivte lékaře.

Příště – poruchy příjmu potravy (anorexie, bulimie a pokud zbude místo i obezita).

Milada Langfelnerová

Mojí dlouholetou vášní je lidské tělo jako celek. Ráda Vám pomůžu porozumět jeho řeči a být tak sám sobě nejlepším přítelem. Můj příběh si přečtěte zde>>

Milada je autorkou úspěšného e-booku Na nemoce přes emoce, ve kterém srozumitelnou formou pomáhá všem pochopit vztah duše a těla a obnovit ztracenou harmonii .

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole