Sám sobě přítelem

Milada LANGFELNEROVÁ

Hallux valgus

Hallux valgus neboli vbočený palec je velmi častý důsledek poruchy svalového napětí plosky nohy. Poklesem příčné klenby dojde ke svalové dysbalanci. Vývojově mladší svaly přitahující základní kloub palce k ostatním kloubům ochabnou. Tím dojde jednak k vystoupení základního kloubu palce více do strany (kde potom tlačí do boty a znepříjemňuje chůzi), jednak k vyššímu napětí přitahovače palce, který koncový článek palce o to víc přitahuje k ostatním prstům a celý palec se tak vyosí.

Zpočátku může člověk pociťovat občasné bolesti při chůzi v základním kloubu palce. Někdy tam chroupne, lupne a zapraská a je zase na chvíli líp, někdy jsou bolesti natolik nepříjemné, že doženou člověka k lékaři.

Lékař situaci zhodnotí, doporučí korektor postavení palce, předepíše analgetika a většinou přidá předpis na rahabilitaci.

Oblíbenou rehabilitací u této diagnózy je ultrazvuk, který kromě analgetického účinku – a to ještě ne u všech pacientů – jiné účinky v tomto případě nemá :-( .

Dále to může být vířivka, léčebný tělocvik k posílení svalů plosky, kineziotaping, rázová vlna, …

Všechny tyto postupy mají spíše podpůrný význam.

Pokud se stav nezlepší a vbočený palec komplikuje jeho nositeli či nositelce život, následuje doporučení k operaci.

Operace a následná rekonvalescence jsou poměrně bolestivé (dochází k zásahu do kosti). Nicméně co by člověk nevydržel, pokud má naději, že bude líp.

Bohužel, ani operace neřeší příčinu a líp po ní často není, vbočený palec se rád vrací.

Vyhlídky nic moc, buď bolesti a neforemné boty, nebo bolestivá operace, chvíli klid a potom opět bolest a návrat potíží.

Co s ním?

Zkusme se na problém vbočeného palce podívat víc do hloubky.

Nezavrhuji žádný z výše uvedených postupů. Každý má svůj efekt, ale samy o sobě nestačí.

  1. Vbočený palec vzniká jako důsledek svalové dysbalance plosky nohy.

    Nohy nás nesou životem. Palec směřuje vpřed, určuje směr.

    Pokud jdeme jistě za svým cílem a naše rozhodnutí je pevné, jsou pevné i svaly plosky nohy.

    Pokud rezignujeme, přizpůsobíme se přání druhých, prostě povolíme, povolí i svaly plosky a protože už nejdeme svým směrem, začne nám palec ukazovat jiný směr.

    Opuštění svých snů může být bolestivé a proto i pokles klenby a vyosení palce přináší bolest.

    Na prvním místě tedy musíme přehodnotit svoji životní cestu, najít místo, kde jsme ji opustili a pokusit se o nápravu.

                                                                                                                                                                    

  2. Tělo je dobrý hospodář a každou skulinku v těle nějak využije. Bez názvu

    Pokud mu vytvoříme úložný prostor mezi hlavicemi odklánějících se kostí v základním kloubu palce, začne tam ládovat různé odpadní látky, které by jinak vyloučilo – odtud ono chroupání a lupání.

    Řešením je každý den alespoň 10 minut tento úložný prostor čistit – sednout si, jednou rukou zafixovat základní kloub palce (prsty pod plosku, palec na kloub) a druhou rukou otáčet palcem a kroužky pomalu zvětšovat.

    Zpočátku to nebude nic příjemného, mechanicky se vytlačují usazeniny z kloubu a to zprvu dost bolí. Doporučuji dostatečně pít, aby se nečistoty lépe vyloučily.

    Vytrvejte, během pár dní dojde k uvolnění kloubu, zlepšení pohyblivosti a zmenšení bolestí.

                                                                                                                                                                    

  3. Správně zvolená obuv – pokud nám postavení prstů deformuje úzká špička boty, žádné snažení nám vbočený palec nezachrání.

    Totéž platí o podpatcích – příliš zvýšená pata oproti špičce mění svalové napětí v plosce a zakládá na poklesy klenby, rozvoj kladívkových prstů, vbočeného palce či jiných deformit.

    Bota musí být ve špičce dostatečně prostorná. Ideální zvýšení paty oproti prstům je 2 – 3 cm.

                                                                                                                                                                 

  4. Kvalitní vložky do bot přímo z protetiky – zhotoví vám je na míru po vyšetření vašeho stylu chůze, došlapu, …

    Bohužel je (ve většině případů) nehradí zdravotní pojišťovna. Investice se ale vyplatí, takové vložky vám mohou pomoci i od migrén, tenisového lokte, bolestí kolen, kyčlí a zad.

    Prostě správně ošetřený „podvozek“ dělá divy :-) .

                                                                                                                                                                           

  5. Speciální vložky do bot – existují vložky do bot upravené přímo pro diagnózu hallux valgus. Oblast palce je jakoby vystřižená, při chůzi palec „sklouzává“ do prázdného prostoru a tím se rovná.

                                                                                                                                                                          

  6. Fyzioterapie:

    a) fyzikální léčba – ultrazvuk, elektroléčba, magnetoterapie, vířivka, rázová vlna, … Jejich úkolem je pomáhat od bolesti.

    b) cviky pro posílení svalů klenby – posilování svalů plosky nohy a kineziotejpy pomohou svalům najít správné napětí.

    Příklady cviků:20180520_224317

    1. „vějíř“ – cvik, při kterém se snažíme roztáhnout prsty na noze co nejvíc od sebe. Opakujeme několikrát a při každé příležitosti během dne. Výrazně posiluje právě svaly příčné klenby.

    2. „malá nožička“ – cvik posilující svaly podélné klenby

    20180520_22361720180520_224337

     

     

    3. chůze po špičkách

    4. sbírání kamínků a drobných předmětů prsty na nohách

    5. „modlení“ – snažte se přitisknout k sobě plosky nohou, udržet je u sebe a nohy pomalu natahovat a pokrčovat v kolenou

    20180522_105657

 

Na internetu nebo v brožurkách u lékaře najdete jistě i další cviky pro posílení klenby nožní.

Každý způsob se počítá – klenba musí být silná i pružná zároveň, nese váhu celého těla a zajišťuje odpružení. Pokud se uvolní, působí každý krok nárazy na nosné klouby a klouby páteře, tím urychluje jejich opotřebení a rozvoj bolestí a obtíží.

Pokud patříte mezi ty, kteří už problémy se zády trpí a jste ochotní se s tím poprat, můžete nasbírat inspiraci ZDE .


  1. Kineziotaping neboli „tejpy“ – elastické náplasti upevněné na určitou část těla přesně daným způsobem. Zafixují správnou polohu tejpované části, odlehčí přetíženým svalům a dovolí jim zrelaxovat, a tak snižují bolest a podporují regeneraci.

  2. Korektory postavení palce pasivně navracejí palec do správné pozice. Není to moc příjemné (občas až bolestivé), proto je dobré používat korektory jen na omezený časový úsek dne, třeba v noci na spaní, … určitě nejsou na celodenní nošení.

    Existuje více typů, v lékárně vám jistě poradí.

            

  3. Bosá chůze po nerovném terénu – ne doma po koberci, to je sice příjemnější, ale bez léčebného efektu :-) .

  4. Střídavá šlapací koupel – 2 nádoby, v jedné studená voda s kamínky, ve druhé teplá voda. Postát chvíli v teplé vodě, pak přestoupit do studené na kamínky, chvíli přešlapovat a opět prohřát nohy v teplé. Několikrát zopakovat – lze využít čas třeba při čištění zubů :-) .

    Teplá voda zabrání prostydnutí a umožní svalům zrelaxovat, studená s kamínky způsobí „šok“, svaly se reflexně stáhnou a tak vlastně posilují.

Hallux valgus je na první pohled malý problém, ale dokáže dělat velké a hlavně protivné problémy. Komplikuje nám chůzi po světě, brání poznávání něčeho nového, bere radost.

Nedejte se odradit, obrňte se vytrvalostí a zkuste výše uvedené postupy. Jsou potvrzené praxí a slovy klientů.

Přeji vám hodně sil k boji, moudrosti při hledání „odbočky“ ze své životní cesty a radosti z pohybu vpřed.

Pokud vás zajímá více informací o souvislostech mezi duší a tělem, jukněte SEM a pokud byste rádi zjistili, v jaké kondici jsou vaše orgány (protože například napětí šlach mají na starost játra a pokud nejsou „v cajku“, má to své důsledky na těle), můžete zkusit TOTO.

Těším se na vaše ohlasy a přeji krásný pohodový den :-) images

Milada Langfelnerová

Propagátorka vědomé péče o tělo a duši. Šiřitelka povědomí o psychosomatice a autorka eBooku Na nemoce přes emoce, ve kterém srozumitelnou formou pomáhá všem pochopit vztah duše a těla a obnovit ztracenou harmonii.

Obdivovatelka tradiční čínské medicíny. S láskou propaguje význam prevence a s využitím moudrosti tradiční čínské medicíny šíří unikátní systém podpory zdraví a pohody HEXAGRAM >>

Více o mně se můžete dozvědět Můj příběh si přečtěte zde>>

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole